Dansbelang agenda

Dans1Daagse kinderen en klassiek ballet

Dansbelang organiseert een dag in het teken van klassiek ballet voor kinderen. Hoe zorg je dat jouw les recht doet aan klassiek ballet én aansluit bij de motorische vaardigheden en belevingswereld van kinderen?

Dans Eendaagse Kinderen en Klassiek Ballet

zondag 21 april 2024 in Utrecht van 10:00 tot 16:00 uur

Dans Eendaagse Kinderen en Klassiek Ballet - Saskia Sap & Maurice Berger | Jane Lord

Dans Eendaagse met 2 workshops: Kinderen en Klassiek Ballet! Een workshop van Saskia Sap & Maurice Berger en een workshop van Jane Lord. De workshops zijn los en als combinatie te boeken!
Dans Eendaagse Physical Dynamics 2024

zondag 3 maart 2024 in Danscentrum Utrecht van 10:30 tot 14:00 uur

Dans Eendaagse Physical Dynamics 2024 - Elena Nijsen

Deze Eendaagse DansImpuls staat in het teken van Physical Dynamics gegeven door Elena Nijsen!
BHV-HERHALINGSCURSUS 20 jan - voor LEDEN

zaterdag 20 januari 2024 in Zaltbommel

BHV-HERHALINGSCURSUS 20 jan - voor LEDEN - Dansbelang

Dansbelang organiseert weer een nieuwe herhalingscursus bedrijfshulpverlening voor dansdocenten.
Word lid bij Dansbelang

Krijg vele kortingen voor workshops & cursus dagen meld je dan hier aan

wave

Voordelen lidmaatschap

Lid worden betekent investeren in je vakgebied

 

Bekijk hier waarom lid worden zinvol is

Als lid van Dansbelang kan je opgenomen worden in ons kwaliteitsregister. Zo weten potentiele klanten dat jij de kwaliteitsdocent en/of -school bent. Om je te helpen de kwaliteit door de jaren heen bij te houden organiseren we verschillende Dans1Daagsen en natuurlijk de Zomer Dans Impuls.

Als lid kan je met korting meedoen aan de workshops. Daarnaast organiseren we expert meetings, hebben we een juridische vraagbaak en kan je als lid bij waardevolle informatie op de website, die we over de jaren hebben verzameld. Uiteraard hebben we ook een voordelige Buma regeling én krijg je een lidmaatschap op dansdocent.nu cadeau.

 

Dansdocent is een eenzaam beroep

 

Toen ik een jaar of 12 was besloot ik dat ik balletdocente wilde worden. Het leek me fantastisch om elke dag alleen maar bezig te zijn met ballet. En dan specifiek het geven van balletlessen. Ik hoefde niet zelf op het podium te staan (hoewel ik dat ook heel leuk vond), maar wilde echt in de balletschool de juf zijn en oefeningen of dansjes aanleren.

Op een gegeven moment moesten we voor school een weekje meelopen met iemand die een beroep had waar je enthousiast over was. Daar hoefde ik niet over na te denken en voor ik het wist was ik op pad met mijn balletdocente naar de andere balletschool waar ze ook les gaf.

Het was een heerlijke week die voor mij bevestigde wat ik al wist. Balletjuf zijn was het mooiste wat er was. Ik mocht hier en daar een oefeningetje verzinnen en zelf aanleren en voor de kleuters kreeg ik de opdracht om een improvisatie te bedenken en met ze te doen. Dat werd de 'Slakkenrace' en zelf vond ik het een groot succes. Ik deed lekker mee met een les voor kinderen van mijn leeftijd en leerde hoe en wanneer ze dan avondeten at (ik weet het niet meer precies en rommel daar zelf ook nog altijd enorm mee).

Aan het eind van de week hadden we een laatste gesprek en bovenal heb ik onthouden dat ze zei dat ik me wel moest bedenken dat het vak van balletdocent best een eenzaam beroep is. Op dat moment kon ik me daar eelijk gezegd niet zoveel bij voorstellen en ik heb er eigenlijk niks mee gedaan. Vervolgens volgden er nog jaren met steeds meer danslessen, de oriëntatieklas en uiteindelijk de opleiding Docent Theaterdans. Dag in dag uit bezig met dansen, met klasgenoten die je veel vaker zag dan wie dan ook en je lief en leed mee deelde. Allebehalve eenzaam.

Na mijn opleiding kwam ik terecht bij verschillende balletscholen, waaronder de balletschool waar ik ooit was geweest tijdens dat stageweekje. Soms was bij 1 van die balletscholen de eigenaar (of eigenlijk eigenaresse) aanwezig en kon ik voor of na mijn lessen een praatje maken. Vaker was er niemand. Ik denk dat dit herkenbaar is voor veel docenten. Je komt alleen, geeft je lessen en sluit ook weer in je eentje af. Geen enkel probleem en natuurlijk is er genoeg gezelligheid tijdens het lesgeven. Alleen zijn je leerlingen je leerlingen. Je kan niet echt met ze sparren en hebt toch altijd een andere positie. Zelfs bij gevorderde groepen waar je over de jaren een speciale band mee hebt opgebouwd blijf je altijd een iets andere positie houden.

En ja, soms is dat best eenzaam.

Daarom is het zo fijn als je bij een Dans1Daagse, een ledenvergadering, een expertmeeting of zelfs bij een online Meet & Greet even kan kletsen met collega's. Met collega's waar je mee kan sparren en die weten waar je de hele dag mee bezig bent. Die weten dat je als dansdocent heus niet de hele dag op de bank hangt totdat je eens kan gaan lesgeven. Die weten dat je soms halverwege een choreografie die fantastich begint helemaal vastloopt en echt niet meer weet wat je nu weer moet bedenken. Die weten dat je het mooiste vak van de wereld hebt en tegelijk ook soms even lekker wil mopperen.

Dus als je nog twijfelt over een lidmaatschap: Probeer het gewoon en hopelijk kunnen we je helpen om nog meer te genieten van jouw docentschap! Je bent meer dan welkom.

Karen Schoonheim